newlogo

כאב גב עליון

כאבים בגב העליון ,בדומה לכאבים בגב התחתון אינם אבחנה. כל מה שהם אומרים זה שהמטופל מתלונן על כאבים באזור מסוים שגם אותו אי אפשר וגם לא נחוץ להגדיר באופן מדויק. כמובן שיש לקחת בחשבון כל נתון שאנחנו מצליחים לאסוף באנמנזה, בבדיקות ההדמיה ובבדיקה הקלינית. יחד עם זאת, בדומה לגב התחתון ולאזורי אחרים בגוף יש מספר עקרונות שיכולים לעזור לנו באבחנה ובבניית תכנית הטיפול.
מבנה עמוד השדרה, יחד עם השרירים שמפעילים אותו ,תומכים בו ומייצבים אותו " מתוכנן כך " שבמצבים סטטיים העומס על השרירים והמפרקים יהיה מינימאלי ובצבים דינמיים הוא יהיה מיוצב כך שבל תנועה, כל עומס וכל פונקציה העומס יתפזר על המרכיבים השונים באופן שלא יגרם נזק.
אני מבקש בפוסט זה להתייחס בעיקר למצבים הסטטיים ( באופן יחסי) כמו תפקודים שונים הנעשים בעמידה. לדוגמא: רחיצת כלים בכיור, עבודה של מכונאי על רכב בעיקר כשהוא עומד מתחתיו וצריך להפעיל את הידיים בגובה, מלצרות וכדומה.
כפי שציינו, עמוד השדרה בנוי כך שבמצבים סטטיים העומס יהיה מינימאלי ויתחלק בצורה יעילה על המרכיבים השונים, מפרקים ושרירים.
יש לכך שני מרכיבים בסיסיים: חופש התנועה של עמוד השדרה ( מפרקים) וכוח שרירים. לא תמיד ניתן להבחין בכך בבדיקה הקלינית ולכן יש להניח מראש שהדבר הראשוני שיש לטפל בו הם שני מרכיבים אלו.
מבחינת חופש התנועה, כברירת מחדל ,אנחנו מניחים היפר קיפוזה . בהקשר זה צריך להרחיב את המושג ממבנה ויציבה בלבד שלא תמיד ניתן לראות בעין גם לנוקשות ולחולשת שרירים בעיקר מישרי הגב.
ולכן כבסיס לטיפול בכאבי גב עליון צריך להתמקד לפחות בתחילת הטיפול בשלושת המרכיבים האלו. שיפור התנועתיות על ידי מוביליזציות לעמוד השדרה כולו, חיזוק שרירים ושיפור יציבה. בסדר הזה.
1.מספר סטים של מוביליצזיות לעמוד השדרה.
2. בהמשך ובהתאם לתוצאות להתחיל תרגילים.
3. בהמשך לשלב עם התרגילים גם מרכיבים של יציבה
חיזוק שרירים צריך להיעשות על ידי תרגול פונקציונאלי ,כלומר בעמידה.
הצעתי: לחזק בשלבים בתרגילים פשוטים ביותר: 1. לתרגל עמידה ובהמשך הליכה עם ידיים מורמות. ידיים מורמות גורמות בהכרח ליישור עמוד השדרה הגבי, חיזוק מישרי הגב העליון וחיזוק שרירי הכתפיים במיוחד DELTOID .
2. לאחר שהתקבל שיפור , להוסיף מרכיב של ידיים ב90° שוב בעמידה ובהליכה. בזווית זו יש פחות השפעה על יישור עמוד השדרה אבל בגלל המומנט יש מרכיב משמעותי יותר של כוח וגם של תפקוד.
בשני המקרים אפשר, בשלבים יותר מתקדמים ( כאשר כבר יש תוצאות), להוסיף משקולות יד קטנות של חצי קילו ובהמשך של קילו.
בהמשך יש להדריך את המטופל לגבי פתרונות ארגומטרים המתאימים לעיסוקו.
בהצלחה.
סניף ראשון לציון
רחוב החומה 12, פארק גירון קומה 2

לזימון תור קופ"ח מכבי/מ.הביטחון
 טל': 072-2159084

לתור פרטי וביקורי בית

טל': 1-700-72-50-50
פקס: 03-9410244
סניף הרצליה
רחוב ארלוזרוב 28
חניה סמוכה ללא תשלום ברחוב הפיוס או בגבעת החלומות

לזימון תור קופ"ח מכבי
טל': 072-2146470

לתור פרטי וביקורי בית
טל': 1-700-72-50-50
טל' בסניף: 072-2146471
פקס: 072-2146472

Please publish modules in offcanvas position.

צור קשר
סניף ראשי: 03-9626682