כתף קפואה

כתף קפואה היא אבחנה נפוצה מאוד בפיזיותרפיה. הבעיה היא שזאת לא אבחנה כלל אלא תהליך שקורה בחלק מבעיות הכתף ואפשר לדעת עליו רק בדיעבד.
חולה מגיע לטפול עם אבחנה של כתף קפואה. האם יש לנו דרך לדעת שהתהליך שאליו מתכוונים, שהוא בקיצור : כאב ומגבלה – מגבלה בלי כאב – שיפור ספונטני במצב אכן יתרחש ? נוכל לדייק באבחנה רק אם המטופל יגיע אלינו לאחר שהשתפר ספונטנית ואז הדבר הכי מדויק שניתן להגיד עליו זה שהייתה לו כתף קפואה ואנחנו לא מטפלים במה שהיה אלא רק במה שיש.
זאת ואף זאת, אין בידנו עדות קלינית או רדיולוגית שתתמוך באבחנה.
דבר נוסף: שם אחר לכתף קפואה הוא ADHESIVE CAPSULITIS . מקור השם הוא בעובדה שבניתוחים POST MORTEM אצל מטופלי כתף נמצאו הידבקויות של הקפסולה. מכאן הסיקו משום מה שההידבקויות של הקפסולה הן הגורם לכתף קפואה. אבל כדי שזה יהיה נכון צריך לראות את זה פעמיים . פעם אחת בזמן שהכתף " קפואה " ופעם שניה כאשר ההידבקויות השתחררו. אינני מכיר אפשרות לעשות שני ניתוחי POST MORTEM לאותו אדם בשני שלבים של המחלה.
כמו כן אינני מכיר תהליך שבו הידבקויות משתחררות מעצמן שלא באופן של מניפולציה.
ולכן : כאשר מגיע לטיפולנו מטופל עם מגבלה בכתף עם או בלי כאב יש לטפול בו ולנסות ולהגיע לטווחים מלאים ללא כאב גם אם הרופא כתב באבחנה – כתף קפואה. ברוב המקרים טיפול נכון יביא לשיפור ניכר במצב גם אם זה ייקח זמן.