פריצת דיסק - אפשרויות טיפול שונות

מי שחווה פריצת דיסק, יודע לומר כי זו חוויה לא נעימה בלשון המעטה. פריצת דיסק גורמת לכאבים עזים ויכולה להביא לפגיעה קשה באיכות החיים.

אם כן, מהי בעצם פריצת דיסק?

בין החוליות של עמוד השדרה, ממוקמים הדיסקים. החלק החיצוני של הדיסק הינו טבעת העשויה מסחוס. החלק הפנימי של הדיסק מכיל נוזל בעל מרקם צמיגי(דמוי ג'לי), והוא המשמש כקולט זעזועים בין החוליות.

פריצת דיסק מתרחשת כאשר אותו נוזל צמיגי, פורץ החוצה מבעד לטבעת הסחוס. התפרצות זו, יוצרת לחץ רב על שורש העצב, וכך נוצרת דלקת.

הדלקת מתפתחת לאורך עמוד השדרה והעצבים, וכך נגרמים לחולה כאבים קשים ולעיתים ממש בלתי נסבלים.

לעיתים, הכאבים מקרינים לחלקים אחרים בגוף (לרוב הרגליים, אך ייתכן שהכאב יקרין למקומות אחרים, תלוי במיקום פריצת הדיסק), ולעיתים, סובל החולה מחולשה ואף מתחושת נימול בעקבות הפגיעה בעצבים.

איך יודעים כי התקיימה פריצת דיסק?

למרבה הצער, הסממן הראשון הוא לרוב כאבי גב תחתון חמורים (על אף שהכאב יכול להופיע גם בגב העליון או באמצע  הגב, תלוי במיקום פריצת הדיסק לאורך עמוד השדרה).

הכאב אינו מרפה ולעיתים מתגבר בעת פעילות, אפילו אם המדובר בפעילות קלה במיוחד כגון הליכה קצרה או פעולות  מוטוריות קלות.

תנועות קלות כגון שיעול או צחוק, יכולות להפוך לבלתי נסבלות.

עם זאת, כמובן שרק רופא מומחה יכול לאבחן בוודאות האם התקיימה פריצת דיסק.

איך מטפלים בפריצת דיסק?

קיים מגוון של טיפולים בפריצת דיסק, והם לרוב משתנים בין מטופל למטופל, בין היתר, בהתאם לחומרת מצב המטופל.

בחלק מהמקרים, נדרש הליך כירורגי על מנת להסיר את הלחץ שנוצר על העצב. עם זאת, ברוב המקרים, ניתן לפתור את הבעיה ללא התערבות כירורגית.

טיפול ללא התערבות כירורגית, יכלול בדרך כלל מנוחה מרובה, משככי כאבים, זריקות סטרואידים וטיפולים פיזיותרפיים.